سایپا همچنان بر سر دوراهی ایمنی یا ارزانی
در دوران ظهور انقلاب صنعتی ، ماشین به عنوان نماد پیشرفت و توسعه محسوب می شد . بر این اساس منطقی بود که خودروها جایگاه ویژه ای در این مسیر تاریخی و تحول ساز داشته باشند . در آن سالها که روز به روز تولیدات فزونی می یافت و چرخ صنعت تندتر می چرخید یکی از چالشهای خودروسازان و البته همه تولید کنندگان انتخاب بین کیفیت و کمیت بود . صنعتگران به زودی دریافتند که اثرگذاری کیفی محصولاتشان وقتی در بازار و دربین مشتریان احساس می شود که هزینه بیشتری صرف تولید آن کنند با این حال تصمیم گیری ها هنوز متفاوت و دراین زمینه مختلف بود .
امروز اما با پشت سرگذاشتن دهه های متمادی از آن دوران طلایی علم اقتصاد بر این باور است صنعتی که تولیدات خود را به روز و همواره اصلاح کیفی نسازد محکوم به فناست .
گروه خودروسازی سایپا اولین بار در تاریخ 1347 طبق قرارداد با شرکت سیتروئن فرانسه خودروهای ژیان را مونتاژ و روانه بازار کشورمان کرد. درآن زمان از سایپا با عنوان شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل یا شرکت سهامی تولید اتومبیل سیتروئن ایران نام می بردند . قرارداد با رنو، دیگر خودروساز فرانسوی که در سال 1352 توسط این شرکت منعقد شد منجر به تولید رنو5 در ایران گردید .
با وقوع انقلاب اسلامی مدیریت شرکت سایپا که در آن سالها با نام سیتروئن و رنو شناخته می شد به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سپرده شد .
اوایل دهه هفتاد شرکت سایپا مهمترین گام را در عرصه تولید خودرو برداشت . سایپا با تولید خودرویی به نام پراید نه تنها بر برند خودروسازی خود ، که بر زندگی و خاطرات بیش از هشتاد میلیون ایرانی تاثیری شگرف و ماندگار باقی گذاشت .
پراید بخشی از زندگی هر ایرانی
پراید ابتدا با سیستم کاربراتی و در دو مدل صبا و نسیم مونتاژ می شد . پراید نسیم با کمی تغییرات همان پراید 111 و 141 امروزی است که نوع هاچ بک این خودرو محسوب می شود .
دهه هشتاد و دهه نود هم در حالی که کارشناسان اهل فن و حتی افکار عمومی گمان می کردند پرفروش ترین خودروی ایرانی به موزه سپرده خواهد شد با ثبت رکورد های بی نظیری در تولید و فروش آن گذشت .
پراید امروز اگرچه در مدلها و با نامهای گوناگونی همچنان عرضه می شود اما حقیقت این است که در طی نزدیک به سه دهه از تولید و عرضه این خودرو تغییر خاصی در ساختار آن ایجاد نشده و به عقیده ناظران صنعت خودروسازی مشخصات فنی آن سالهاست که نه تنها با استانداردهای روز جهانی فاصله گرفته بلکه از حداقل کمیت های ایمنی هم بی بهره مانده است .
دیگر محصول قدیمی گروه خودروسازی سایپا،نیسان سایپا است که پابه پای یار قدیمی خود ( پراید ) اینبار در صنعت حمل و نقل کشورمان از دیرباز تا به امروز نقش ماندگاری برجای گذاشته است .
در اوایل دهه هشتاد گروه خودروسازی سایپا درپی فشار افکار عمومی و انتقاد صاحب نظران برآن شد تا با تولید محصولات جدید و به روز نظر مشتریان جدید خود را که نسلهای سوم و چهارم بازار این خودروساز محسوب می شدند جلب کند .
سبدی از محصولات متنوع
تیبا 1 و2 ، ریو ، ساینا و حتی مگان و سراتو محصولاتی هستند که بر مبنای همین تصمیم و درجهت کسب سهم بیشتری از بازار داخلی در سبد محصولات این شرکت قرار گرفت . در این میان از خودروی تیبا به عنوان اولین و تنها محصول تماما ایرانی یاد می کنند که گروه خودروسازی سایپا پا به پای رقیب دیرینه خود ، ایرانخودرو تولید می کند
در زمینه تولید خودروهای سنگین و نیمه سنگین هم مدلهای متنوعی از کامیون ، کامیونت ، اتوبوس ، مینی بوس و ون در این شرکت تولید می شود .
ورود به عرصه جهانی
سایپا همچنین از اواسط دهه هشتاد با تولید محصولات خود در کشورهایی نظیر سوریه ، سودان و عراق سهمی اگر چه ناچیز از مبادلات بازار جهانی در بخش خودرو را از آن خود نمود .
اکنون این گروه خودروسازی با بیش از 30 شرکت و گروه زیر مجموعه خود با تولید محصولات متنوع و متنابهی از خودروهای سبک و سنگین به عنوان یکی از دو هلدینگ بزرگ خودروسازی کشور ما ایران به شمار می آید .
در راستای اجرای قانون اصل 144 هم اکنون شرکت سایپا سهامی عام محسوب شده و سهام این خودروساز در بازار بورس مبادله می شود .