میل لنگ پژو ۴۰۵ پژو پارس و سمند ۱۸۰۰ سی سی موتور XU7 شامل هشت لنگ که دو به دو و جمعا هفت شیار عمیق را شامل می شوند .
طول این قطعه از سر جلوی میل لنگ تا انتها که به آن سر عقب میل لنگ می گویند حدود چهل سانتیمتر است .
میل لنگ روی کپه های سیلندر قرار می گیرد و وظیفه اصلی آن به حرکت در آوردن چرخ دنده های گیربکس و محور حرکتی خودرو است .
این قطعه به وسیله چرخش شاطون ها که حرکت خود را از پیستون و پیستون ها نیروی خود را از محفظه احتراق می گیرند به حرکت در می آید .
وزن تقریبی میل لنگ برای یک خودروی سواری در حدود ۴۰ کیلوگرم است از این اندازه می توان فهمید نیروی لازم برای به حرکت درآمدن چنین قطعه سنگین و ضمختی نیرویی بسیار قوی و در حدود ۱۵۰ اسب بخار باید باشد .
جنس میل لنگ پژو ۴۰۵
میل لنگ ها عموما ترکیبی از چدن و آلومینوم هستند که محل های اتصال به شاطون ها از جنس آلومینوم و جنس لنگ ها از چدن می باشد .
لنگ ها یا پره های میل لنگ به شکل کله چکش طراحی شده اند تا بتوانند به خوبی نیروی گرفته شده از پیستون ها را در یک حرکت دایره ای به محورهای دیگر خودرو جهت انتقال قدرت و ایجاد حرکت در خودرو منتقل نمایند .
از میان هفت شیار آلومینومی میل لنگ چهار تا به چهار شاطون متصل می شود این اتصالات به وسیله یاتاقان انجام می شود . به این صورت که یاتاقان های متحرک شامل هشت عددیاتاقان واسطه محل اتصال میل لنگ به شاطون می باشد .
سر جلوی میل لنگ زائده استوانه ای شکلی دارد که هنگام نصب روی سیلندر از دهانه سیلندر بیرون می زند . طول این بوش آلومینومی در حدود ده سانتیمتر و قطر آن حدودا سه سانتیمتر می باشد .
محل خروج این بوش که دهانه جلوی میل لنگ می باشد با یک کاسه نمد پوشانده می شود که به آن کاسه نمد جلوی میل لنگ می گویند . قسمت عقب میل لنگ هم با کاسه نمد عقب میل لنگ که به آن کاسه نمد ته میل لنگ هم گفته می شود پوشانده می شود .
نحوه قرارگیری کاسه نمدها و مرغوبیت جنس آنها تاثیر زیادی در جلوگیری از نشت روغن به بیرون موتور دارد .
Masih –
????