آیا می توانم موتور دیگری روی ماشینم سوار کنم ؟

موتور تویوتا

 

روزانه حداقل ده بار این سوال از من پرسیده می شود که آیا می توانم موتور دیگری روی ماشینم سوار کنم ؟ پاسخ من ولی کوتاه است : تغییر وضعیت موتور نه اجازه قانونی دارد نه امکان فنی و نه صرفه اقتصادی .

در جامعه اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی امروز ایران ما بحث خرید و استفاده از خودرو و هزینه های نگهداری و تعمیر آن از جمله مباحث کلان و مهم در سبد خرید خانوار ایرانی است .طبق آمار نزدیک به هشتاد درصد خانوارهای ایرانی حداقل یک خودروی شخصی دارند و از جمع این هشتاد درصد بیش از نود درصد خودروها تولید داخل هستند .نکته مهمتر اینکه بیش از ۶۰ درصد خودروهای سواری مورداستفاده در کشور ما در حال حاضر عمر بالاتری از ده سال دارند .

در چنین وضعیتی با یک حساب سرانگشتی می توان گفت حدود ۶۰ درصد خودروهایی که امروزه در حال گشت و گذار در مسیر شهرها و معابر شهری هستند درواقع از نظر کیفیت فنی و استانداردهای روز دنیا از رده خارج هستند .البته اگر بخواهیم  مطابق با شاخص های روز جهانی به وضعیت کیفی خودروهای داخلی نگاهی بیاندازیم شاید حجم زیادی از خودروهای داخلی که عمری کمتر از ده سال دارند هم به جمع خودروهای از رده خارج ما اضافه شوند.

با این مقدمه منطقی است که حجم زیادی از درآمد خانوارها صرف امور خرید و نگهداری از خودروهای شخصی شود . هم اکنون مشاغل زیادی حول محور تعمیر و نگهداری خودرو و تامین قطعات و خدمات مربوط به آن در کشور ما مشغول به فعالیت هستند که هر روزه به تعداد آنها افزوده می شود .در این شرایط طبیعتا خریدار سعی می کند ماشینی را خریداری کند که کارکرد مفید آن بیشتر ، استهلاک آن کمتر و درنتیجه  نگهداری و استفاده از آن مقرون به صرفه تر باشد .

اما همه خریداران توان خرید ماشینهایی با موتورهای پرقدرت تر ، بدنه مستحکم تر و زیروبندی نرم تر و مقاوم تر را ندارند.اینجاست که مالک خودرو یکی از راه هایی که به ذهنش می رسد این است که خودش آستینها را بالا بزند و یک تنه جور گروه های صنعتی بزرگی مثل ایرانخودرو و سایپا را کشیده و دریک اقدام انقلابی موتور این یکی را گرفته روی بدنه آن یکی سوار کند و تغییر وضعیت موتور را در دستور کار خود قرار دهد. !

روزانه حداقل ده بار این سوال از من پرسیده می شود که آیا می توانم موتور دیگری روی ماشینم سوار کنم ؟

. پاسخ من ولی کوتاه است : تغییر وضعیت موتورنه اجازه قانونی دارد نه امکان فنی و نه صرفه اقتصادی

اگرچه در هیچکدام از سی وپنج ماده قانون رسیدگی به تخلفات و جرائم راهنمایی و رانندگی به صراحت گفته نشده است که تغییر وضعیت موتور یک خودرو امری خلاف قانون است اما پلیس راهور براساس تفاسیر و برداشتی که ازهمین قوانین دارد اجازه تغییر وضعیت موتور خودرو را جز در موارد تحقیق و پژوهش به مالکین خودروها نمی دهد .

اما در مورد امکان فنی باید بگوییم نه اینکه تغییر وضعیت از نظر فنی امکان پذیر نباشد بلکه این کار به دلیل نیاز به تناسب سایر قطعات دینامیکی و هیدرودینامیکی با بخش موتور عملا بعید به نظر می رسد .به طور مثال اگر بخواهیم موتور یک خودروی قدیمی را که از سیستم کاربرات برای تصفیه سوخت وتنظیم مقدار آن با اکسیژن بهره می برد با یک موتور انژکتور تعویض کنیم لازم است تمام قطعات بیرون موتور علاوه بر اضافه نمودن سیستم انژکتور و تغییر کلی در ساختار برق آن تغییر یابد . در چنین تغییرات کلی قطعا مشکلاتی در حین کارکرد موتور به وجود خواهد آمد که عملا امکان استفاده مداوم از خودروی موردنظر سلب خواهد شد .

خیلی ها گمان می کنند با تغییر وضعیت موتور خودروی خود می توانند آن را به روز کرده و استفاده بهینه نمایند . در ارتباط کلامی با این دسته از مشتریان دریافتم که تصور اغلب آنها از موتور کاملی که ما عرضه می کنیم بیشتر شبیه یک خودروی کامل است تا یک موتور کامل .!

بیشتر آنها نمی دانند که منظور از موتور کامل (مثلا موتور کامل پژو ۴۰۵) فقط قطعات موتوری است که در محفظه مابین کارتل تا درب سوپاپ ( قالپاق ) قرار می گیرد . با این وجود وقتی به آنها می گوییم موتور بدون قطعات دورچین و اصطلاحا لخت است باز هم آنها تصور می کنند تغییر وضعیت موتور خودرویشان با تهیه لوازم دورچینی که نیاز دارد به صرفه تر از تعویض موتور فابریک همان خودرو است درحالی که آنها اشتباه می کنند .

واقعیت این است به دلایلی که در بخش عدم امکان فنی در تغییر وضعیت موتور خودرو به آن اشاره کردم به دلیل ایجاد هزینه های پی درپی برای هماهنگ کردن موتور جدید بر روی خودرویی که اصلا و ذاتا برای این نوع موتور طراحی و ساخته نشده است روشن کردن این موتور به مراتب بسیار گران تر از تعویض کامل خودرو با یک خودوری جدید است .

پیشنهاد من و همکارانم به این دسته از مشتریان گرامی این است که اگر احیانا خودرویی دارند که مدل آن قدیمی و متفاوت با ویژگی های فنی خودروهای روز ورایج بازار است زمان را از دست ندهند وبه جای صرف هزینه تعویض و تعمیر این گونه خودروها آنها را با یک مدل جدیدتر و به روزتر معاوضه نمایند مگر آنکه جزو دسته کلکسیونرها یا آفرود بازها باشند و به قول معروف شخصا یک پا مکانیک تمام عیار باشند .

نویسنده محسن خواجه زاده

 

16 نظر برای “آیا می توانم موتور دیگری روی ماشینم سوار کنم ؟

  1. سجاد میگوید:

    با سلام آیا امکان تعویض قانونی موتور پژو پارس سال با موتور تیوفایو وجود دارد؟

    • یدک خواجه میگوید:

      سلام
      طبق مقاله پیش رو که حتما مطالعه فرموده اید ، خیر .

  2. حامد میگوید:

    باسلام عرض خسته نباشی ببخشیدخودرومن پژو slx ولی موتورش معمولیه نمیشه ازtu5 استفاده کنم.الان کارخونه هم همش موتورتیوفایواستفاده می کنه واسه این نوخودرو

    • ادمین سایت میگوید:

      سلام.
      پروسه تغییر وضعیت برای مالک خودرو و خودروساز کاملاً متفاوت از هم است. خودروساز می تواند بعد از گذراندن فرایند اخذ مجوزات لازم از سازمان های مربوطه مثل سازمان معدن و تجارت، وزارت صمت، سازمان استاندارد و … برای محصولات جدید خود از موتورهای جدید یا ارتقا یافته استفاده کند.

  3. Saeed میگوید:

    درود.
    اما زمانی که خودرو موتور بدنامی مثلxu7 باشه با خرابی مداوم سرسیلندر مخصوصا در مناطق گرم ایران هم صرفه اقتصادی داره هم شدنیه .ای کاش این موتور هیچوقت تو ایران تولید نمیشد یا اینکه خود ایرانخودرو با علم به این ایراد اقدام به اصلاحش میکرد

  4. محسن بیات میگوید:

    سلام خسته نباشین … چقدررر سایتتون خوبه … چقدر خوبترضیح میدین … وقدر خوبه مطالبتوت کپی نیست … چیزایی که وند ساله دنبال جوابشم اینجا گفته شده … ممنونم ازتون

  5. سلطان EF7 میگوید:

    سلام. من سمند دارم تو مشکی مدل پایین. میخواستم بدونم موتور زانتیا روش ببندم بهتره یا موتور EF7 ممنون میشم پاسخ بدید.

    • امیر میگوید:

      سلام
      پوسته موتور رو نگه دارداخلش رو با تو دلی زانتیا عوض کن سرسیلندر رو هم زانتیا بنداز

      عالی میشه

  6. آراز ارشدی میگوید:

    درود آیا میشود موتور tu5را بروی اریسان محور عقب سوار کرد

  7. احسان میگوید:

    بهتر نبود بجای اینهمه بهونه آوردن کلا چیزی نمیگفتید!؟
    تعویض موتور امکان پذیره.. خیلیم خوب کارمیکنه..
    ولی.. هم باید هزینه کنید، هم صبر و حوصله داشته باشید، هم دستی در مسائل فنی داشته باشید

    • مهران هاشمی میگوید:

      دمت گرم دادا …همین درسته …این همه بهونه ‌…درصورتی که بایکم خرج کردن و وقت و زمان گذاشتن و پرسجو از متخصصین این کار ومراجعه به این مکانهای میکانیکی صفر تا صد وتعویض موتر …به قول یکی از همین عزیزان که کار تعویض موتر برای کل کشور بامراجعه به کارژه خودش انجام میده ..میگه شعار من عملا در این هست که غیر ممکن برای من وجود ندارد من اگر توانستم امروزه کار که نشده را به شدن تبدیل کنم میتوانم افتخار به خود و توانایی کنم..نه مسه آیت طرف .آخر چی میگی مرد حسابی نمیشه نمیشه بیا تا بهت بگم میشه میشه

  8. طرفدار تغییر میگوید:

    پرسید میشه با عمه ازدواج کرد؟ گفتم نه، نه بلحاظ شرعی و نه قانونی…
    گفت: ما کردیم و شد…
    تعداد ماشین های موتور تعویض قانونی در ایران بسیار زیاده

  9. مهدی میگوید:

    با سلام من سمند xu7 سون داشتم مدل ۹۷ مولتی پلکس موتور ef7 خریدم البته با گیریبکس و پولوسها مکانیک وارد واسم تعویض کرد بسیار عالی و مراحل قانونیش هم هیچ کاری نداره تو ۲ روز نامه تعویض موتور رو گرفتم و تمام و موتور الن ۴ ساله اخ نگفته ولی این هم هست باید سیستم برق ماشین با هم یکی باشه هر دو مولتی پلکس باشن من که راضیم با حدود ۶۰ تومن شد و موتور خودش رو هم نگه داشتم نو و اکه پس میشه و مکانیک کار بلد میخواد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *