نکاتی در مورد نگه داری از خودرو

نگهداری خودرو
گرم کردن خودرو
گرم کردن خودرو

گرم کردن خودرو

برخـلـاف تصور رانندگان قدیمــی در مورد گرم کردن خودرو ، امروزه یکی از راههای کاهش اســتهلاک و ســاییدگی موتــور و اجــزای درونی آن گرم کردن ســریع موتور یــا به اصطالح up-Warm  است.

در درون محفظه سیلندر قطعاتی از جنسهای مختلف وجود دارند که هریک دارای ضریب انبســاط و هدایت گرمایی خاصی هستند؛ به عنوان مثال پیستون از جنس آلومینیوم، بوش سیلندر و سوپاپها از جنس فولاد، شاتون ازجنس چدن، رینگهای روغن و کمپرس ازجنس فولاد، سرسیلندرمعمولا ازجنس آلومینیوم و یاتاقانها ازجنس بابیت هستند.

به محض روشــن کــردن موتــور، قطعــات متحرک داخلــی دراثــراصطکاک شــروع به گرم شــدن می کننــد کــه درنتیجه براســاس قوانین انتقــال حرارت و ترمودینامیــک، هرگاه به فلــزی حرارت دهیم به واســطه افزایش دما افزایش طول درســطح مقطع آن فلــز اتفاق خواهد افتــاد.

اگر موتوری کــه برای انجام تعمیرات اساســی دمونتاژ شــده را به صورت دقیق بررسی کنیم متوجه می شویم که درداخل بوش ســیلندر شــیارهای عمودی ایجاد شده اســت که یکی از علل اصلــی ایجــاد آن، خوردگــی بــوش ســیلندر توســط رینگهای فولادی اســت

اگــربخواهیم موضوع را کمی ســاده تر بیان کنیم باید بگوییم به محض روشــن شــدن موتور، پیســتون که ازجنس آلومینیوم اســت تغییرطول متفاوتی نســبت به بوش ســیلندر و رینگهای روغن و کمپرس خواهد داشــت که به واسطه این تغییر طولهای مختلف در دمای یکســان، خوردگی و سایش بوش سیلندر توسط رینگهای فولادی اتفاق می افتد.

این مســاله تا زمانــی ادامه پیدا می کند که تمامی اجزای موتور به یک دمای تعادل رسیده باشند؛ به عبارت دیگر با رسیدن قطعات داخلی موتور به دمای تعادل کلیه قطعات، انبساط طولی خود را به دست می آورند که دراین صورت کمترین میزان ساییدگی و استهلاک قطعات را خواهیم داشت.

برای کاهش میزان استهلاک باید هر چه ســریعتر موتور را گرم کرد تا زمان رســیدن به دمای تعادل کوتاهتر شــود؛ ایــن فرایند اصطالحا بــه فرایند گرم کردن ســریع موتور یا up-Warm  معروف است.

بهتراســت به خصوص درفصول سرد سال به محض روشــن کردن موتور، آهســته شــروع به حرکت کنیم تــا علاوه بر گرم شدن ســریع موتور، روغن و متعلقات داخل گیربکس نیز سریعتر گرم شود. با این توضیح، هرچه زمان گرم شدن موتور و رسیدن به دمای تعادل کمتر باشد، آسیب دیدگی قطعات موتور کمتر خواهد بود.

جلوگیری ار بخار شیشه خودرو
جلوگیری ار بخار شیشه خودرو

 

جلوگیری از بخار شیشه خودرو

اولین و ساده ترین روش استفاده از ژل یا فوم اصلاح صورت مردان است به این صورت که ماده موردنظر را با یک تکه ابر یا پنبه از داخل ماشین (ازبالا به پایین وبه صورت کامل) روی شیشه بکشید درصورت دردسترس نبودن ژل اصلاح مردانه می توانید ازشامپو یا مایع ظرفشویی استفاده کنید.

دومین روش که درقاره اروپا بسیار متداول است استفاده ازخاک گربه می باشد تعجب نکنید اگر یکبار سری به پت شاپ (فروشگاه لوازم حیوانات) زده باشید احتمالا چشمتان به دانه های سفید رنگی افتاده که به آنها خاک گربه می گویند این خاک را اگر در محفظه پارچه ای روی داشبورد و زیر شیشه جلو قراردهید با کمال تعجب خواهید دید شیشه شما اصلا بخار نمی کند.

آمریکایی ها اما راه حل دیگری برای جلوگیری ازبخارشیشه اتومبیل شان دارند آنها نیمه یک سیب زمینی را از داخل ماشین به روی شیشه می کشند واینگونه ازنشستن بخار روی آن جلوگیری می کنند.

۲۰ نکته در مورد نگهداری خودرو

  1. هر روغنی می‌ریزی توی موتورت اگر بهترین روغن هم باشه بعد از ۷۰۰۰ تا عوض کن.
  2. با هر بار تعویض روغن، فیلتر روغن، فیلتر هوا، فیلتر(صافی) بنزین رو عوض کن.
  3. اب رادیاتور رو سالی یکبار کامل عوض کن، قبل از شروع گرما عوض بشه بهتره و از این مایعات آبرنگی استفاده نکن، بهتره از ضدجوش، ضدرسوب، ضدزنگ و مخلوط آب مقطر استفاده بشه.
  4. روغن ترمز رو هر ۴۰۰۰۰ تا عوض کن.
  5. روغن گیربکس رو ۷۰۰۰۰ تا عوض کن، روغن گیربکس مادام العمر نداریم.
  6. سالی یک بار زیر ماشینت رو کارواش کن،بهتر اینکه بعد از آخرین بارون سال، کارواش بشه.
  7.  بی‌مورد توی ترافیک پاتو روی کلاچ نزار، دنده آزاد کن و بزن دنده.
  8. توی سراشیبی پاتو روی ترمز نزار که بوی لنت سوخته بلند بشه، با دنده سنگین رانندگی کن.
  9.  روی مانع ترمز نزن و کلاچ نگیر، گیربکس توی دنده باشه و آهسته مانع رو رد کنض.
  10.  باد لاستیک رو نیتروژن بزن و یک ماهی یک بار تنظیم باد کن.
  11. تسمه تایم و تسمه دینام رو بعد از ۳ سال تعویض کن حتی اگر کمتر از ۶۰۰۰۰ کیلومتر کار کرده باشه و موقع تعویض از فروشگاه های معتبر خرید کنید که تاریخ ساخت تسمه تایم جدید باشه.
  12.  وقتی ماشین درحال حرکت هست و مخصوصا در سرعت بالا، یهویی کولر نزن، فشار زیادی به موتور کولر میاد، دنده رو آزاد کن یا کلاچ بگیر تا دور موتور بیاد پایین بعد کولر بزن.
  13. وقتی ماشین مدتی توی آفتاب بوده و خواستی روشن کنی و کولر بزنی، اول شیشه رو بکش پایین تا هوای دم شده خارج بشه بعد کولر بزن و شیشه رو بده بالا.
  14. وقتی ماشین در حالت توقف هست برای دقایقی کولر رو خاموش کن و به حالت فن باشه یا اگر شب هست چراغهای بزرگ رو خاموش کن و به حالت سکن باشید تا باتری نخواد درگیر باشه، ماشین زمانی که متوقف هست دینام برق کمکی رو از باتری میگیره.
  15.  وقتی از راه رسیدی و ماشین ایستاد و دیدی یهویی فن روی دور بالا داره کار میکنه چند لحظه بزار فن موتور رو خنک کنه و خاموش بشه و بعد ماشین رو خاموش کن.
  16.  خواستی ماشین رو استارت بزنی، سوییچ رو باز کردی بزار پمپ بنزین خاموش بشه بعد استارت بزن این کار باعث میشه پمپ، بنزین رو کامل مکش کنه.
  17. وسایلی که نیاز نداری توی صندوق انبار نکن، هرچه صندوق پر تر باشه، مصرف سوختت بیشتر میشه.
  18. لاستیکهای ماشین رو بعد از یک سال عقب جلو جابه جا کن.
  19. هر ۴۰۰۰۰ تا شمع های موتور رو به صورت دست ۴تایی و باهم عوض کن، شمعها عمر مفید دارند و بعدش میسوزند.
  20. همیشه از بنزین معمولی استفاده نکن، هر چند وقت یک بار یک باک کامل بنزین سوپر بزن یا از مکمل بنزین همراه با یک باک پر بنزین معمولی استفاده کن تا انژکتور تمیز و جرم روی سوپاپ ها از بین برود

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

یک نظر برای “نکاتی در مورد نگه داری از خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *