مالتی پلکس

مالتی پلکس

سامانه الكترونيكي مالتی پلکس كليه دستوراتی كه راننده صادر می‌كند را به‌یک واحد مركزی الكترونيكي (BSI) ارسال و از آن‌جا، فرمان لازم براي عملگر مربوطه صادر مي‌شود. در حال حاضر از شبكه مالتي‌پلكس روي خودروهايي نظير سمند و سورن نيز به جاي دسته‌سيم معمولي استفاده مي‌شود. اين سيستم در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط شركت آلماني بوش ابداع شد.

استفاده از سیستم سیم کشی/دسته سیم مالتی پلکس از این جهت که امروزه قطعات الکترونیکی در خودروها افزایش یافته است و قطعات الکترونیکی زیادی درون خودرو وجود دارند که باید کنترل و مدیریت شوند، اهمیت می یابد.

مقایسه مالتی پلکس با سیستم معمولی

برای مقایسه و درک بهتر بطور نمونه باید گفت که در سیستم های سیم کشی معمولی حدود ۵۰ رشته سیم تنها در قسمت ابزارهای کنترلی سمت راننده (مانند بالابر شیشه و آینه) وجود دارد. بنابراین واضح است که با گسترش استفاده از قطعات و قابلیت های الکترونیکی در خودروها باید یک سیستم نوین و ساده تر سیم کشی و مدیریت این قطعات و تجهیزات بوجود آید که سیستم مالتی پلکس از آن است.

یادآور می شوم که این سیستم سیم کشی و مدیریت قطعات الکترونیکی خودرو بیش از دو دهه است که اختراع شده است. این سیستم اولین بار در دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط شرکت بوش طراحی و توسعه یافته است و اکنون به عنوان یک سیستم رایج سیم کشی در بسیاری از خودروهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش برای انتقال همه سیگنال ها در سامانه سیم کشی و بین قطعات الکترونیکی خودرو تنها به دو رشته سیم که بین تمام واحدهای الکترونیکی خودرو مشترک هستند، نیاز است و قطعات الکترونیکی در انتهای این سیم کشی ها مانند سیستم های روشنایی، شیشه بالابرها و سیستم صوتی توسط نزدیک ترین واحد الکترونیکی که به آنها نود(Node) هم گفته می شود، کنترل و تغذیه شده و بواسطه آنها به سیستم مرکزی کنترل الکترونیکی(BSI) متصل می شوند.

راهنمای جعبه فیوز مالتی پلکس سمند
راهنمای جعبه فیوز مالتی پلکس سمند

 

یک نظر برای “مالتی پلکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *