مالتی پلکس
سامانه الكترونيكي مالتی پلکس كليه دستوراتی كه راننده صادر میكند را بهیک واحد مركزی الكترونيكي (BSI) ارسال و از آنجا، فرمان لازم براي عملگر مربوطه صادر ميشود. در حال حاضر از شبكه مالتيپلكس روي خودروهايي نظير سمند و سورن نيز به جاي دستهسيم معمولي استفاده ميشود. اين سيستم در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط شركت آلماني بوش ابداع شد.
استفاده از سیستم سیم کشی/دسته سیم مالتی پلکس از این جهت که امروزه قطعات الکترونیکی در خودروها افزایش یافته است و قطعات الکترونیکی زیادی درون خودرو وجود دارند که باید کنترل و مدیریت شوند، اهمیت می یابد.
مقایسه مالتی پلکس با سیستم معمولی
برای مقایسه و درک بهتر بطور نمونه باید گفت که در سیستم های سیم کشی معمولی حدود ۵۰ رشته سیم تنها در قسمت ابزارهای کنترلی سمت راننده (مانند بالابر شیشه و آینه) وجود دارد. بنابراین واضح است که با گسترش استفاده از قطعات و قابلیت های الکترونیکی در خودروها باید یک سیستم نوین و ساده تر سیم کشی و مدیریت این قطعات و تجهیزات بوجود آید که سیستم مالتی پلکس از آن است.
یادآور می شوم که این سیستم سیم کشی و مدیریت قطعات الکترونیکی خودرو بیش از دو دهه است که اختراع شده است. این سیستم اولین بار در دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط شرکت بوش طراحی و توسعه یافته است و اکنون به عنوان یک سیستم رایج سیم کشی در بسیاری از خودروهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.
در این روش برای انتقال همه سیگنال ها در سامانه سیم کشی و بین قطعات الکترونیکی خودرو تنها به دو رشته سیم که بین تمام واحدهای الکترونیکی خودرو مشترک هستند، نیاز است و قطعات الکترونیکی در انتهای این سیم کشی ها مانند سیستم های روشنایی، شیشه بالابرها و سیستم صوتی توسط نزدیک ترین واحد الکترونیکی که به آنها نود(Node) هم گفته می شود، کنترل و تغذیه شده و بواسطه آنها به سیستم مرکزی کنترل الکترونیکی(BSI) متصل می شوند.
سلام و تشکر از راهنمایی خوب شما