هند هم به جمع تولید کنندگان خودروهای هیبریدی پیوست

 

کانسپت نام نسل جدید خودروهای هیبرید شرکت تاتاموتورز هندوستان است

گفتنی است ظهور صنعت خودروسازی در این کشور به حدود سال ۱۹۲۳ بازمی‌گردد، گرچه برای نخستین بار در سال ۱۸۹۳ جاده‌های هند اتومبیل را به خود دیدند و تا حدود ۳۰ سال بعد خودروها به تعداد کم و مستقیما از خارج وارد هند می‌شد.

شرکت ماهیندرا در سال ۱۳۲۳ توسط ۲ برادر به عنوان یک شرکت تجاری تاسیس و با مجوز شرکت ویلیس شروع به مونتاژ جیپ CJ-۳A کرد. پس از آن شرکت ماهیندرا به‌شکل مستقل برنامه تولید خودروهای تجاری سبک و تراکتورهای کشاورزی را در دست گرفت.

در همین میان نیز دولت هند تلاش‌های خود را به منظور پشتیبانی از تولید خودروی داخلی و عرضه خدمات پس از فروش با ایجاد صنعت قطعه‌سازی آغاز کرد، اما به دلایل حکومتی رشد بخش خصوصی در سال‌های بعد از سرعت پایینی برخوردار بود، هرچند این صنعت هم‌چنان رشد مناسبی داشت اما عمده فعالیتش در حوزه تولید تراکتورها، خودروهای تجاری و سه‌چرخه‌ها بود. ورود تولید‌کنندگان ژاپنی به بازار هند اسباب تاسیس شرکت ماروتی گودیو را فراهم آورد و پس از آن نیز تعدادی از شرکت‌های خارجی شروع به سرمایه‌گذاری مشترک با کمپانی‌های هندی کردند.

از حدود سال‌های ۱۳۵۰ خورشیدی تعدادی از شرکت‌های ژاپنی سرمایه‌گذاری مشترک جهت تولید موتورسیکلت و خودروهای سبک تجاری در هندوستان را استارت زدند. این درست زمانی بود که دولت هند برای تولید خودروهای کوچک و سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت سوزوکی را برگزیده بود. پس از آزادسازی اقتصادی هندوستان در سال ۱۳۷۰ و ساده‌شدن راه‌اندازی کسب‌و‌کار بین‌المللی در این کشور تعدادی از شرکت‌های هندی و چندملیتی شروع به فعالیت در صنعت خودروسازی هند کردند.

در این روزها رشد تولید اتومبیل و قطعات آن شتاب گرفته و به خواسته‌های ملی و صادراتی نزدیک‌تر شد. در نتیجه افزایش رقابت‌ها و رفع محدودیت‌های دست و پاگیر، تعدادی از شرکت‌های خودروسازی هندی مانند ماروتی سوزوکی، تاتاموتورز و ماهیندرا، فعالیت‌های داخلی و بین‌المللی خود را گسترش دادند و خیلی زود به برند‌هایی معروف و البته ارزان در سطوح جهانی مبدل شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *