عوامل موثر در کاهش عمر مفید باتری

عمر باتری خودرو

از عوامل موثر در کاهش عمر مفید باتری می توان به نگهداری خودرو در شرایط بد و یا نامطلوب اشاره کرد باتری خودروهایی که در شرایط بد و نامطلوب نگهداری می شوند فشار بیشتری تحمل می کنند

عمر باتری خودرو
عمر مفید باتری

یدک خواجه:

کم باد بودن تایرها و تنظیم نبودن فشار باد و زاویه چرخها و همچنین پارک کردن خودرو در زمستان در محل های غیرمسقف و سرد، عمر باتری خودروی شما را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

کم باد یا تنظیم نبودن

وقتی لاستیک های خودرو کم باد یا باد لاستیک های خودرو شما تنظیم نیست موتور خودرو فشار بیشتری برای به حرکت درآوردن چرخها تحمل می کند اما این فشار فقط بر روی سیستم موتور خودرو تحمیل نمی شود طبیعتا دینام و استارت که جزو زنجیره تامین الکتریسیته خودرو هستند استهلاک بیشتری را در اثر این شرایط نامطلوب متحمل می شوند همین امر به تدریج بر روی عملکرد باتری خودرو که تنها منبع ذخیره برق این سیستم است تاثیر گذاشته و موجب کاهش سطح انرژی های ذخیره شده در باتری می شود . در این روال بعد از مدتی باتری خودرو کاملا خالی شده و نیاز به تعویض آن ضروری است .

زاویه چرخها

راویه چرخها از عوامل موثر درکاهش عمر مفید باتری است این تاثیرات نامطلوب غیر از بخشهایی مثل جلوبندی  و خود موتور شامل تاثیرات نامطلوب بر سیستم برقی خودرو می باشد. در این حالت کل خودرو فشار زیادی را در حین حرکت تحمل می کند این فشار از روی چرخهایی که در یک جهت از نظر زاویه چرخها نسبت به سطحی که به روی آن قرار گرفته اند شروع شده و به تدریج طوری موتور خودرو را تحت فشار قرار داده که نهایتا این فشار به دینام و استارت منتقل شده و از همین طریق باتری خودرو را مستهلک می سازد .

هوای سرد یا محل های غیرمسقف

اما وقتی خودرو را در هوای سرد در محل هایی غیرمسقف برای ساعاتی پارک می کنیم به خصوص اگر خودروی موردنظر از یک استارت قوی برخوردار نباشد هنگام روشن شدن دوباره فشار مضاعفی به استارت و در نتیجه دینام خودرو وارد می شود که این کار نتیجه مستقیم و نامطلوبی بر عمر باتری خودرو دارد تا جایی که در دراز مدت عمر باتری خودرو را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد .

ویژگی های باتری

مهمترین معیارها و ویژگی های یک باتری خودرو شامل ولتاژ ، آمپر و نوع اسیدی یا اتمی آن است در خودروهای سواری باتری های ۱۲ ولت هستند اما در خودورهای سنگین و حتی نیمه سنگین که سیستم های الکتریکی خودرو بار بیشتری را متحمل می شوند باتری ها معمولا  ۲۴ ولت هستند . آمپر یک باتری خودرو بستگی به نوع خودرو و میزان مصرف انرژی الکتریسیته در سییستم موتوری آن دارد مثلا در خوردوی پژو یک آمپر ۸۰ و شاید ۷۰ آمپری می تواند توان استانداردی برای این خودرو محسوب شود در حالی که در خودروی سبک تری مثل پراید این توان تا ۵۰ و یا ۶۰ آمپر تخمین زده می شود .

امروزه در خودروهای پیشرفته که مجهز به انرژی های تجدیدپذیری مثل انرژی خورشیدی هستند باتری به شکل سنتی آن یا به طور کامل حذف شده و یا به طور محسوسی قدرت و ظرفیت آن کاهش یافته است که این موضوع هم در عوامل موثر درکاهش عمر مفید باتری، هم در کاهش هزینه های نگهداری و مهمتر از همه اینها حفظ محیط زیست تاثیرات مطلوبی به جای گذاشته است.

باتری های خودرو از نظر جنس و کیفیت به دو دسته متداول اسیدی و اتمی تبدیل می شوند به این دو دسته در اصطلاح عامیانه تری باتری های تر و خشک هم می گویند باتری اسیدی یا باتری تر به باتری گفته می شود که نیروی خود یا اگر بهتر بگوییم سوخت خود را از مایع اسیدی که در منبع آن ریخته شده است می گیرد حال آنکه باتری اتمی همانگونه که از اسم آن پیداست باتری خشکی است که در آن از مایع اسیدی یا هیچ مایع دیگری خبری نیست و در عوض ایمپلنت های مخصوصی که در این باتری ها تعبیه شده امکان شارژ مجدد و تامین برق موردنیاز سیستمهایی مثل دینام خودرو را فراهم می سازد .

بازه قیمتی باتری

یک باتری خودرو با مشخصات ۱۲ ولت  و ۵۰ یا ۶۰ آمپر بسته به برند و گارانتی که دارد قیمتی در حدود سیصد تا چهارصد هزار تومان دارد ( ۱۳۹۹ ) . در مورد خرید باتری باید این موضوع را بدانید که در صورت تحویل باتری کهنه و فرسوده مقداری از قیمت باتری نو کسر می گردد البته در برخی از باتری فروشی ها روال فروش و تعویض باتری به این صورت است که در قبال تعویض رایگان باتری فرسوده را تحویل می گیرند . جالب است بدانید باتری های فرسوده طی فرایند بازیافت و فراوری دوباره شارژ شده و به چرخه تولید باز می گردند .

ابعاد و سایر مشخصات ظاهری یک باتری

وزن یک باتری معمولی حدود ۱۲ کیلوگرم و اندازه طول و عرض آن چیزی در حدود ۲۰ در ۱۰ سانتیمتر است . بدنه باتری ها از ترکیب نوعی فایبرگلاس و پلاستیک فشرده ساخته شده و عموما رنگ آنها مشکی است . روی سطح بالایی دو استوانه کوچک مسی رنگ در مقابل هم ( چپ و راست باتری ) تعبیه شده که کلید های مثبت و منفی باتری محسوب می شوند و از طریق اتصال این کلید ها به کابلهای مثبت و منفی برق خودرو به دینام انتقال داده می شود . معمولا کنار این کلید های استوانه ای مسی علامت به اضافه که نشانه علامت مثبت و علامت منها یا خط تیره که نشانه علامت منفی است درج شده است .

بخش مهم دیگری که روی سطح بالایی یک خودرو دیده می شود محلی است که باتری از طریق دو پیچ و یک میله که قسمت عرضی باتری را پوشش می دهد در محل خود محکم می شود . از دیگر نقاط مهم یک باتری سوراخ شیشه ای کوچکی است که از طریق آن می توان به سالم بودن باتری و قدرت آن پی برد . درون این سوراخ مایع سبزرنگی است که پس از استهلاک باتری به تدریج کاهش پیدا کرده تا جایی که کاملا خالی شده و جز سیاهی اثری از آن رنگ سبز نیست .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *