آموزش گام به گام نحوه صحیح اضافه کردن آب رادیاتور

وظیفه رادیاتور خنک کردن موتوراست و اگر رادیاتور وجود نداشته باشد، امکان بالا رفتنِ بیش از حدِ دمای موتور و از کار افتادن آن وجود دارد. برای آنکه رادیاتور به درستی کار کند، به آب و مایع خنک کننده (ضد یخ) نیاز دارد. بنابر این باید درفواصل زمانی معین(مدت زمان آن بستگی به نوع و مدل ساخت خودروی شما دارد وهرچه خودرو قدیمی ترباشد فاصله زمانی بازدیدها کمتراست) این آب رادیاتور را چک کرده و مایع خنک کننده به آن اضافه کنید تا همیشه آب رادیاتور به میزان کافی باشد.

چک کردن آب رادیاتور

وسایل لازم: دستکش، حوله یا یک تکه پارچه

ابتدا اطمینان حاصل کنید که موتورخنک باشد. پیش ازچک کردن آب رادیاتور، باید موتور را خاموش کرده و منتظربمانید تا دمای رادیاتور درحدی پایین بیاید که بتوانید به راحتی به آن دست بزنید.

نکته: با دست زدن به درب کاپوت یا اطراف رادیاتور می توانید متوجه شوید که آیا موتوربه اندازه کافی خنک شده است یا نه. اگرخودرو را تازه خاموش کرده اید و درب کاپوت هنوز داغ است، باید حدودا نیم ساعت منتظر بمانید تا موتورخنک شود. البته درمناطق سرد، موتور درعرض چند دقیقه خنک خواهد شد.

مکان درب رادیاتور را پیدا کنید. درب رادیاتور یک درب تحت فشاراست که درقسمت بالای رادیاتور و بخش جلویی موتورخودروی شما قرار دارد.

نکته: دراکثرخودروهای جدید درب رادیاتوربا برچسب مشخص شده و معمولا نسبت به درب های دیگرِ موجود درموتورکه گرد هستند، بیضی شکل است. اگر درب رادیاتور خودروی شما با برچسب مشخص نشده است، می توانید به دفترچه راهنمای خودرویتان مراجعه کنید تا مکان آن را پیدا کنید.

سپس درب رادیاتور را باز کنید. یک حوله و یا یک تکه پارچه را دور درب رادیاتور بپیچید و درب را باز کرده و آن را از روی رادیاتور بردارید.

هشدار: اگر درب رادیاتورداغ است، از باز کردنِ آن خودداری کنید. این سیستم تحت فشار کار می کند و اگر درب رادیاتور را هنگامی که موتور هنوز داغ است باز کنید، این فشار می تواند باعث ایجاد سوختگی شدید شود.

نکته: درحالی که درب رادیاتور را می چرخانید، آن را به سمت پایین نیز فشاردهید تا راحت تر بازشود.

سطح مایع داخل رادیاتور را چک کنید. منبع انبساط رادیاتور از جنس شفاف بوده و روی آن درجه بندی هایی برای تعیین سطح مایع رادیاتور وجود خواهد داشت. می توانید از روی این علامت ها میزان مایع خنک کننده موجود در رادیاتور را تشخیص دهید. این مایع از آب مقطر و مایع خنک کننده(ضدیخ) تشکیل شده است.

اضافه کردنِ آب رادیاتور

وسایل لازم: مایع خنک کننده(ضدیخ) وآب مقطریا آب رادیاتور، قیف ودستکش

توجه داشته باشید که برای آگاهی از مشخصات مایع خنک کننده ای که باید مورد استفاده قرار دهید، می توانید به دفترچه راهنمای خودرو یا توصیه تعمیرکارمجرب ومطمئن مراجعه کنید.

ابتدا منبع انبساط را پیدا کنید. پیش از این که مایعی به رادیاتور اضافه کنید، منبع انبساط را که درکنار رادیاتور قرار گرفته پیدا کنید. اگر آب رادیاتور سر ریز شود، آب اضافه ای که از آن بیرون می زند در این مخزن کوچک که در کنار رادیاتورنصب شده جمع می شود.

نکته: در بیشتر موارد برای منبع انبساط، قابلیتی درنظرگرفته می شود تا بتوان مایع خنک کننده جمع شده در آن را به سیستم خنک کننده خودرو بازگرداند، بنابراین بهتراست به جای اینکه آب رادیاتور را مستقیما به خودِ رادیاتور اضافه کنید، آن را داخل منبع انبساط بریزید. با این روش مایعی که اضافه می کنید در صورت وجود فضای خالی وارد سیستم خنک کننده خودرو شده ومابقی درمنبع انبساط ذخیره خواهد شد.

نکته: توجه داشته باشید که اگرسطح آب رادیاتور پایین بوده و منبع انبساط هم پُرباشد، احتمال خراب بودنِ درب رادیاتور و سیستم سر ریز شدن وجود دارد که در اینصورت باید به یک مکانیک مراجعه کنید تا نگاهی به سیستم خنک کننده خودروی شما بیاندازد.

درمرحله بعد مایع خنک کننده را با آب مقطر مخلوط کنید. برای اینکه آب رادیاتور خودروی شما ترکیب درستی داشته باشد، مایع خنک کننده(ضدیخ) و آب مقطر را با نسبت ۵۰-۵۰ مخلوط کنید. برای این کار می توانید از یک بطری خالی آب رادیاتور استفاده کنید: ابتدا نیمی از بطری را با آب مقطر پر کرده و سپس فضای خالی باقیمانده بطری را با مایع رادیاتور(ضدیخ) پرکنید.

نکته: درصورت عدم دسترسی به آب مقطر می توانید به جای آن ازآب رادیاتوراستفاده کنید. درصورت نبود اضطرار، استفاده از آب معمولی به دلیل غلظت بالا وعدم وجود ترکیبات موردنیازرادیاتورتوصیه نمی شود. عدم توجه به این مساله در درازمدت به سیستم خنک کننده خودوری شما آسیب زده وعمررادیاتور را گاه تا ۵۰درصد کاهش می دهد.

نکته: توجه داشته باشید که می توانید تا ۷۰ درصد مایع خنک کننده(ضدیخ) و ۳۰ درصد آب مقطر نیز برای ساختن ترکیبِ آب رادیاتور استفاده کنید، اما در بیشتر مواقع نسبت نصف-نصف کارایی بیشتری دارد.

آب رادیاتور را داخل سیستم خنک کننده خودرو بریزید. اگر منبع انبساط وجود دارد، ترکیبی که برای آب رادیاتور ساخته اید را داخل آن بریزید. اگر خودروی شما منبع انبساط ندارد و یا اگر منبع انبساط قابلیت بازگرداندنِ مایع درونش به سیستم خنک کننده خودرو را ندارد، ترکیبی که برای آب رادیاتور ساخته اید را مستقیما داخل خودِ رادیاتور بریزید، فقط دقت کنید که سطح مایع از خطی که نشان دهنده پُر بودن است بالاتر نرود.

هشدار: فراموش نکنید که پس از اضافه کردنِ مایع خنک کننده تازه به رادیاتور و پیش از روشن کردن موتور، درب رادیاتور را درست وکامل ببندید.

نکته: برای اطمینان از بسته شدن درب رادیاتور اصلا نیازی به وارد کردن فشارزیاد روی این درب نیست. نحوه بستن درب رادیاتورمثل بازکردن آن ساده ولی با شگرد است؛ درحالی که درب رادیاتور را می چرخانید، آن را به سمت پایین نیز فشاردهید.

توجه:

اگرخودرو را برای طی مسافتی طولانی یا خروج از شهرآماده می کنید بعد ازروشن نمودن موتورخودرو دقت کنید که آیا صدایی غیرعادی به گوش می رسد یا خیر. علاوه براین، عملکرد فن های رادیاتور را نیز چک کنید. اگر صدای دنگ دنگ، جرنگ جرنگ یا فرفربه گوش می رسد، ممکن است فنِ خنک کننده دچاراشکال شده باشد که دراینصورت احتمالا در کارکرد سیستم خنک کننده خودروی شما نیزاختلال ایجاد خواهد شد.

هشدار:

اگرمشاهده کردید که حتی پس از اضافه کردنِ مایع تازه به سیستم، سطح مایع خنک کننده پایین رفته است، احتمال دارد جایی درسیستم خنک کننده نشتی وجود داشته باشد که توسط شما قابل تشخیص نباشد. دراین صورت باید به یک مکانیک متخصص دراین زمینه مراجعه کنید تا سیستم خنک کننده خودروی شما را به طور کامل مورد بررسی قرارداده و نشتی آن را تشخیص وبرطرف نماید.

مواقعی که درهوای گرم رانندگی می کنید و یا چیزی را یدک می کشید، بیشتر به درجه دمای آب واقع درصفحه کیلومترتوجه کنید ( این درجه معمولا درسمت راست صفحه کیلومترکنارنشانگر سرعت خودرو می باشد).همچنین مواقعی که برای مدت طولانی در مسیر سربالایی رانندگی می کنید، زمانی که تعداد سرنشینان خودرو زیاد بوده و یا وزنِ بارِ موجود در خودرو زیاد باشد، احتمال بالا رفتنِ بیش از حدِ دمای موتور وجود دارد.

رادیاتور خودروی شما درجلوگیری از بالا رفتنِ بیش از حدِ دمای موتور نقشی حیاتی ایفا می کند. پایین بودنِ سطحِ آب رادیاتور می تواند سبب بروز صدمات جدی به موتور خودرو شود. توجه داشته باشید که هزینه چک کردن و اضافه کردنِ آب رادیاتور بسیار کمتر ازهزینه تعمیرات موتوری خواهد بود که براثر بالا رفتنِ بیش از حدِ دما صدمه دیده است.

هر موقع مشاهده کردید که سطح آب رادیاتور پایین آمده است، توصیه می شود همان وقت(با رعایت مدت زمان لازم جهت خنک شدن موتور) مایع خنک کننده ای را که ازقبل آماده نموده ودر خودروی خود درجایی مناسب تعبیه کرده اید به آن اضافه نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *