سمند موتور ef7 ؛ داستان سمند موتور ملی

سمند موتور ef7

سمند موتور ef7

داستان تولد سمند موتور ef7 ؛ سمند موتور ملی را باید در کتاب تاریخ صنعت خودرو جستجو کرد. تقریبا سیصد سال از تولد اولین خودرو در دنیای ما می گذرد . در این سه قرن و به خصوص قرن اخیر خودروهای بیشماری هر روزه متولد شده اند . با نسبت کندتری هم خودروهای قدیمی تر از دنیای ما برای همیشه رخت بسته و رفته اند.

دراین میان هر خودرویی مثل هر آدمی داستانی برای زندگی خود دارد .داستانی که احتمالا از یک نشست و تصمیم شروع شده و بعد در مرحله طراحی و تولید به اوج خود نزدیک شده است.

در کشور ما ایران شاید خودروهای زیاد یا به روزی طراحی و تولید نشده باشد اما همین خودروهای محدود با اندک کیفیت وفناوری روز دنیا سالهاست در کنار ما در کوچه وخیابان و محل کار و سکونت ما همراه ما زندگی می کنند و همه ما چه خوشمان بیاید یا نیاید بخش قابل توجهی از عمر و خاطرات تلخ وشیرین زندگیمان را در اتاقکهای کوچک و بزرگ آنها به یادگار تا ابد باقی گذاشته ایم.

امروز داستان زندگی خودرویی را با هم مروز می کنیم که شرکت سازنده آن در روز تولدش نام خودروی ملی را روی آن نهاد اما در بازار بیشتر با نام سمند موتور ef7 صدایش می کنند.

 سمند موتور ef7 ؛ سمند موتورملی امروز اگرچه  داستانی با قدمت حدودا بیست وچهار یا پنج سال است اما با توجه به سرعت پیشرفت بازار در دنیای خودروها این خودرو را  می توان از همین حالا جزو پیشکسوتان و دنیا دیده های بازار دانست.تقریبا از اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد که خودروسازان وطنی تصمیم گرفتند موتورهایی ویژه و ملی برای خود داشته باشند، تا کنون چند موتور با کمک شرکای خارجی طراحی و تولید شده است.

برخی به تولید انبوه رسیده و تا به امروز روی خط تولید مانده اند.  بعضی ها هم همان ابتدای کار جیغ رحمت را سرکشیده و به تاریخ پیوسته اند .درادامه مقاله به شرح مشخصات و ویژگیهای تعدادی از پراستفاده ترین موتورها درایران خواهیم پرداخت. اصل این مقاله توسط مهندس امین آزاد نوشته شده که در هفته نامه دنیای خودرو منتشر گشته و درسایت یدک خواجه اصلاح و به روزرسانی شده است.

موتور سمند ملی ef7
موتور سمند موتور ef7

موتور ملی EF7

خانواده‌ موتورهای ملی ایران خودرو

همانطور که انتظار می رفت مجموعه خانواده موتورملی با توجه به تنوع و به روز بودن این موتورها، گزینه خوبی برای خودروهای آینده ایران خودرو محسوب می شود. شروع کار با جایگزینی موتور EF7 به جای موتورهای خانواده XU بود. این موتورکه ابتدا بر پایه گاز طراحی شده بود با توربوشارژ می‌تواند تا ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید کند .مدتی بعد ایرانخودرو درمدل جدیدتری این موتور را بر پایه بنزین هم طراحی و تولید نمود.

موتور EF7 دارای آلودگی كم (استاندارد یورو۴) و دوام بالا و مغز هوشمند پیشرفته‌ای است كه در حالت بنزینی ۱۱۰ و در حالت گاز ۹۸ اسب‌بخار قدرت دارد و با گاز می‌تواند ۳۰۰ كیلومتر پیمایش داشته باشد حال آنكه خودروهای گازسوز فعلی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ كیلومتر پیمایش دارند.این موتور پیشرفته دارای حجم ۱٫۷ لیتر و سیستم تغییر زمان بندی ورود هواست كه سبب افزایش بازده موتور شده و در حالت گاز كمترین آسیب نسبت به بقیه موتورهای داخلی به آن وارد می‌شود.

موتور دیگر از خانواده موتور ملی همراه با پرخوران موتور (توربوشارژ‌) است كه هوای اضافی به موتور تزریق می‌كند و به همین خاطر درهردوحالت گاز و بنزین قدرت موتور ۱۵۵ اسب‌بخار است .اگر این نكته را مدنظر قرار دهیم كه ایران به دلیل آنكه كشوری درارتفاع است به طور متوسط ۱۳درصد از توان اصلی موتور از دست می‌رود، توربوشارژ كه وظیفه اصلی اش دمیدن هوای اضافی به درون موتوراست تا حدودی می‌تواند این مشكل را حل كند.

 

لازم به ذکراست که طراحی این موتورها با مشاركت دانشگاه آخن آلمان انجام شده است.

سمند موتور ef7؛ سمند موتور ملی

نوع موتور (EF7 (NA

حجم موتور ۱۶۴۸ سی سی چهار سیلندر

نسبت تراكم ۱۱ به یک

قدرت موتور در دور ۶۰۰۰ RPM بنزینی : اسب بخار۱۱۳ ‌گاز : اسب بخار ۱۰۳

حداكثر گشتاوردر ۴۵۰۰ دور بر دقیقه بنزینی:۱۵۵ نیوتن متر گاز ۱۳۶ نیوتن متر

سیستم انژكتوری پاشش چند نقطه‌ای مرحله‌ای (Sequential ) نوع سوخت گاز طبیعی آلترناتیو: بنزین بدون سرب RON 95

تعداد سوپاپ ۱۶

سرعت با بنزین۱۸۹Km/h- با گاز ۱۸۱Km/h

سیستم انتقال قدرت گیربكس جعبه‌دنده BE3/5 كلاچ Dry Friction Single Plate Pre-Damper – مكانیكی‌، تك‌صفحه‌ای خشك دیفرانسیل نوع‌: Pinion Crownwheel موقعیت ‌: جلو

ef7 disel
موتور سمند ملی دیزل

موتور دیزلی EF7

موتور دیزلی جدید ایران خودرو

دیزل یکی از گزینه‌های مناسب در مواقع کمبود بنزین است . مخصوصاً  آنکه قیمت دیزل بسیار ارزان‌تر از بنزین است . در ایران با توجه به نبود خودرو سواری دیزلی محدودیت برای تامین این موتور زیاد است البته موتور جدیدی در ایران خودرو در حال طراحی است .

نخستین موتور برای این سوخت نیز با نام EFD طراحی شده است. پس از طراحی موتور ملی با نام موتور EF7 با مشاركت شركت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی ۱٫۴ لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است كه بر پایه موتور EF7 طراحی شده است. این موتور با نام EFD با مشاوره شركت شریك آلمانی زیر مجموعه شركت بزرگ مهندسی موتور AVL اتریش طراحی شده است. در این موتور قطر سیلندرهای موتور بنزینی EF7 كاهش یافته تا حجم آن به ۱٫۵ لیتر برسد. این موتور حدود ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌كند؛ یعنی با كاهش ۲۰۰سی‌سی حجم نسبت به موتور پایه (EF7)، قدرت این موتور ۱۰ اسب‌بخار افزایش و مصرف‌آن ۲۵‌درصد كاهش می‌یابد.

دلیل افزایش قدرت در سامانه پر فشار، پاشش دیزل و توربو شارژ قوی آن بوده و دلیل كاهش مصرف نیز راندمان بالاتر موتورهای دیزلی نسبت به‌خودروهای بنزینی است. گشتاور این موتور كه نشان‌دهنده قدرت بالای آن است حدود ۱۰۰ نیوتن‌متر بیشتر از موتور ۱۷۰۰ سی‌سی بنزینی است؛ یعنی با ۲۰۰ سی‌سی كمتر در حجم موتور، ۱۰۰نیوتن‌متر گشتاور این موتور بیشتر از موتور بنزینی است.

باید دید در شرایط واقعی عملكرد این موتور چگونه خواهد بود اما براساس اطلاعات روی كاغذ این موتور اگر روی خودرویی نصب شود، بهترین گزینه برای خرید خواهد بود چرا كه با مصرف ۲۵درصد كمتر، آلودگی كمتر و گشتاور و قدرت بیشتری دارد. برای این موتور دیزلی، سیستم پاشش مستقیم كه دارای فناوری چند راهه فشار بالای سوخت است در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر این موتور دارای شمع گرمكن، پرخوران هندسه متغیر و خنك كن میانی هواست.

این محصول مجهز به مجموعه باز‌خورانی دود (EGR) همراه با خنك كن بوده و مجموعه این قطعات پیشرفته و جدید، سبب شده تا تولید این موتور در ایران بسیار سخت باشد.

با این روند بر‌آورد می‌شود برای تولید آن بیش از نیمی از قطعات باید وارد شوند البته پیش‌بینی می‌شود تولید این موتور بیش از ۳سال دیگر به طول می‌ انجامد. با این همه موتور EF7 تنها موتور دیزلی‌ای نخواهد بود كه در ایران روی خودروهای سواری نصب می‌شود چرا كه قرار است از موتورهای پژو نیز برای خودروهای سواری دیزلی استفاده شود. موتور پژو ۲۰۶ یكی از این موتورهاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *