زانتیا ؛ جنجالی و زیبا

خودروی زانتیا

خودروی زانتیا

بی جهت نیست که خودروی زانتیا با رای اغلب اروپاییان لقب ” زیباترین اتومبیل اروپا ” را در دهه پایانی قرن بیست میلادی به خود اختصاص داده بود.شتاب بالا به پشتوانه گیربکس فوق العاده و منحصربه فرد سیتروئن به همراه زیبایی و جادار بودن تنها بخشی از امتیازات خودروی زانتیا ، نبست به خودروهای هم سطح خود که این خودرو را به یکی از جنجالی ترین خودروهای سالهای اخیر اروپا البته درطبقه متوسط  صنعت خودرو تبدیل کرده است.

جالب تر اینکه  ژن جنجالی بودن زانتیا حتی در مونتاژ این خودرو در کشور ما هم تکثیر شده و امروز حتی بعد از گذشت نزدیک به دو دهه از توقف تولید آن، هنوز خودرو زانتیا و زانتیا سواران جزو جنجالی ترین رانندگان و خودروهای جاده های ایران هستند.

خودروی زانتیا به علت سیستم تعلیقی که درقسمت جلوبندی و کمک فنرخود دارد ؛ سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک حالتی بسیار نرم و سبک و راحت برای راننده در جاده های ناهموار ایجاد کرده و درعین حال به خاطر کنترل پذیری بالا درجاده های خیس و لیز هم خودرویی مطمئن می باشد.

درفاصله سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ همزمان با تولید این خودرو در فرانسه ، زانتیا به عنوان رهبر خودروهای طبقه متوسط اروپا شناخته می شد.

نام زانتیا ریشه یونانی دارد و به معنای دختری نادر و خاص است که می تواند مجموعه ای از هیجان و احساسات مختلط باشد. او بعضی اوقات معمولی و گاهی خیلی جدی است اما به شدت منحصر به فرد ، نادر ، پیچیده  و گاه حتی دیوانه است این نام درمعنا می تواند مفهوم سطح بالایی از جدیت و درعین حال سرگرم کننده را در اذهان تداعی کند.

خودروی زانتیا
خودروی زانتیا

 

 

 

 

 

 

 

سیتروئن زانتیا

سیتروئن زانتیا (به فرانسوی: Citroën Xantia) اما نام یک خانواده از خودروهای شرکت سیتروئن است که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۲ توسط این کمپانی فرانسوی  در دو نوع لیفت بک  و استیشن تولید شد.

مدل‌های پنج در لیفت بک بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ در خط تولید سیتروئن در شهر رن فرانسه تولید و مدل‌های استیشن بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ در خط تولید کمپانی هولیز (Heuliez) در شهر سوریز فرانسه تولید گردید. سیتروئن زانتیا در دو فاز جداگانه تولید گردید. فاز اول بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۷ تولید گردید و در سال ۱۹۹۸ فاز دوم این مدل که دچار تغییراتی مانند فیس لیفت در ظاهر و تغییرات در سیستم‌های برقی، ایمنی و تجهیزات داخلی و موتور و گیربکس‌های قابل انتخاب گردیده بود جایگزین مدل‌های فاز یک گردید و تولید این مدل تا سال ۲۰۰۲ ادامه یافت. مدل پنج در لیفت بک علاوه بر فرانسه به تعداد محدود در سال‌های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ در چین توسط کمپانی فنگشن-سیتروئن نیز مونتاژ گردید.

پس از توقف تولید خودروی زانتیا در اروپا، شرکت سایپا در خط تولید تهران بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ اقدام به تولید و عرضه این خودرو برای بازار داخلی ایران نمود. بدنه سیتروئن زانتیا توسط  دانیل آبرامسون در کمپانی برتونه ایتالیا طراحی گردید. طراحی داخلی این مدل نیز توسط برتونه انجام گرفت.

تنوع موتوری خودروی زانتیا

موتورها و سیستم انتقال نیرو در نظر گرفته شده برای خودروی زانتیا همان موتورهای مشترک در گروه پی اس آ از ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر خطی تا ۲٫۹ لیتری شش سیلندر وی شکل بنزینی و همچنین از ۱٫۹ لیتری دیزلی تنفس معمولی تا ۲٫۱ توربو دیزل بودند. در این مدل انتقال نیرو به چرخهای جلو از طریق گیربکس‌های ۵ دنده دستی گروه پی اس آ و گیربکس‌های اتوماتیک ساخت کمپانی ZF آلمان و همچنین گیربکس اتوماتیک AL4 طراحی و ساخته مشترک گروه پی اس آ و رنو استفاده شد.

زانتیای جدید همانند دیگر سیتروئن‌های متوسط و بزرگ در آن دوران از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک معروف سیتروئن بهره می برد ولی به غیر از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک  در برخی مدل‌های زانتیا از نسل دوم سیستم تعلیق هیدراکتیو نیز استفاده شد که نسل جدید الکترونیک کنترل از سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک بودند و بر روی این مدل‌ها امکان سفارش محور عقب فرمان پذیر با میزان فرمان پذیری ۳ درجه نیز وجود داشت.

در مدل‌های تولید ایران حق انتخاب اما بسیار محدود بود. بدنه فقط به صورت پنج در لیفت بک و موتورها فقط دو نوع ۱٫۸ و ۲٫۰ لیتر بنزینی و تنها گزینه انتقال نیرو گیربکس ۵ دنده دستی.

خودروی زانتیا
خودروی زانتیا

مدل رالی

اولین نمونه رالی خودروی زانتیا به رنگ قرمز در سال ۱۹۹۳ برای ژان لوک پایلر راننده فرانسوی رالی و برای جایگزینی سیتروئن بی ایکس رالی و شرکت در مسابقات سال ۱۹۹۳ طراحی گردید. در این مدل از سیستم چهارچرخ متحرک و همچنین موتور XU9J4 سیتروئن بی ایکس رالی استفاده شد ولی بر طبق قوانین رالی در سال ۱۹۹۳ نمی‌توانستند برای این مدل از سیستم تعلیق اکتیوا استفاده نمایند. این مدل در بدنه نیز از کیت کامل ارتقا آئرودینامیکی شامل اسپویلر جلو و عقب و بادی کیت کناری سود می‌برد.

سیتروئن زانتیای  رالی در مسابقات رالی اروپائی و همچنین رالی فرانسه در سال ۱۹۹۳ به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرد و این موفقیت‌ها در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ نیز ادامه یافت. در سال ۱۹۹۶ زانتیای رالی دچار تغییرات کلی شد. موتور آن با نمونه ۲ لیتری که برای مسابقات رالی تغییر داده شده بود تعویض شد و در بدنه نیز بادی کیت جدید باریک تری برای حرکت بهتر در مسیرهای باریک طراحی شد.

برای این مدل نیز از همان رنگ بدنه قرمز استفاده گردید. مجموعه این تغییرات باعث کاهش وزن ۵۰ کیلوگرمی در این خودرو گردید. زانتیای رالی  تا سال ۲۰۰۰ در مسابقات مختلف توسط راننده مشهور خود ژان لوک پایلر مورد استفاده قرار گرفت.

آخرین مدل رالی زانتیا

در سال ۱۹۹۹ مدل دیگری از زانتیا رالی با بدنه دو رنگ زرد و آبی ساخته شد که توسط ژیل استیونارد در مسابقات رالی سال ۱۹۹۹ مورد استفاده قرار گرفت. دراین مدل نیز از موتور ۲ لیتری که قدرت آن به ۷۰۰ اسب بخار افزایش پیدا کرده بود همراه سیستم انتقال نیرو به هر چهار چرخ استفاده شده بود.

زانتیای ژیل استیونارد  با دارا بودن شتاب صفر تا شصت مایل بر ساعت ۲٫۵ ثانیه از این نظر با بوگاتی ویرون در همان سال برابری می‌کرد. این مدل با دارا بودن نسبت نیرو به وزن ۶۸۱ اسب بخار برای هر تن وزن یکی از قدرتمندترین خودروهای مسابقه در زمان خود بود. در سال ۲۰۰۰ با تغییر قوانین رالی و اجبار تیم‌های مسابقه دهنده برای کاهش نیروی موتورها در خودروهای این کلاس ، استفاده از مدل‌های رالی زانتیا نیز متوقف شد.

جالب است بدانید خودروی زانتیای شش سیلندر هم در برهه ای از دوران نسبتا کوتاه ولی پرهیاهوی این خودروی فرانسوی تولید شد که از یک موتور V6 3.0 لیتری کاملاً جدید بهره می برد.

خودروی رالی زانتیا
خودروی رالی زانتیا

در حال حاضر فروشگاه یدک خواجه آماده ارائه انواع لوازم استوک زانتیا به مشتریان گرامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *