بررسی موتور ۲۰۶ تیپ ۲

موتور 206 تیپ 2

موتور ۲۰۶ تیپ ۲ ؛ پرشتاب و کم مصرف

چه قطعاتی روی موتور ۲۰۶ تیپ ۲ است که نیاز به تعمیر پیدا می کنند ؟
موتور ۲۰۶ تیپ ۲ چه ابعاد کمی و کیفی نسبت به موتور سایر خودروها دارد ؟
مزایای موتور ۲۰۶ چیست؟

اینها همه سوالاتی است که شاید هر کدام از ما نسبت به موتور ۲۰۶ تیپ ۲ داشته باشیم اما قطعا همه ما پاسخ همه این سوالات را نمی دانیم .
سایت یدک خواجه در ادای رسالت خود که در کنار تهیه و توزیع قطعات یدکی اصلی و نایاب خودروهای سواری داخلی و خارجی آگاهی بخشی و افزایش دانش عمومی کاربران محترم در حوزه صنعت خودرو می باشد قصد دارد با تهیه سری مقالات مفید و کاربردی این حوزه به این پرسشها پاسخ دهد .

تاریخچه طراحی و تولید موتور ۲۰۶ تیپ ۲

در سالهای پایانی دهه نود میلادی شرکت پژو فرانسه با ایجاد تغییراتی در موتور TU1 موتوری با نام فنی TU3 طراحی و تولید کرد که بعدها طی قرارداد مشترکی با گروه خودروسازی ایرانخودرو این موتور بر روی خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ نصب شد و سالها این محصول با این موتور در ایران و بازارهای هدف این خودرو به فروش رسید .
در ایران خانواده ۲۰۶ ابتدا از تیپ ۱ روانه بازار شد و تا پنج تیپ بالاتر یعنی تیپ ۶ افزایش یافت به جز تیپهای یک این خانواده که از موتور قدیمی بهره می بردند و تعداد محدود و اندکی از آنها در کشور ما به فروش رفت در تیپهای دو و سه از همین موتور استفاده شده است که به علت استقبال و حجم بالای تولید و فروش تیپ ۲ این موتور هم به موتور ۲۰۶ تیپ ۲ معروف شد .

در واقع موتور TU3 همان مدل ارتقا یافته نسخه قبلی خود با نام TU1 بود که پژو به علت شتاب و قدرت کمتر تصمیم به ارتقای آن گرفته بود اگرچه آلایندگی موتور جدید نسبت به نسل قبلی خود کمی بیشتر بود .
لازم به ذکر است این نقیصه در تولیدات بعدی پژو از طریق اضافه شدن سیستم مالتی پلکس به موتور و با تنظیم دقیق تر ترکیب سوخت و هوا تا حد قابل قبولی برطرف شد .

موتور 206
موتور ۲۰۶

 

ابعاد کمی و کیفی موتور ۲۰۶ تیپ ۲

موتور ۲۰۶ تیپ ۲ در قسمت پایین خود از یک سیلندر آلومینومی نسبتا سنگین و مقاوم بهره می برد در این قسمت دهانه بوشهای سیلندر براساس طراحی موتور چهار سیلندر خطی است .
میل لنگ در قسمت کف سیلندر و شاطون و یاتاقان ها زیر پیستون قرار گرفته اند . کارتل موتور ۲۰۶ تیپ ۲ کوچکتر از حد نرمال طراحی شده که شاید دلیل آن حجم کمتر موتور نسبت به حجم سایر موتورهای تولیدی پژو باشد.
ظاهر بدنه موتور از سیلندر تا سرسیلندر بی شباهت به موتور XUM و حتی TU5 نیست .

قسمت بالایی موتور یعنی سرسیلندر هم جمع و جورتر از سرسیلندرهای دیگر پژو طراحی و تولید شده است این ویژگی از بیرون موتور و از روی درب سوپاپ موتور قابل لمس است شاید از همین رو در بازار ایران موتور ۲۰۶ تیپ ۲ را با لقب موتور کوچک خطاب می کنند .
این موتور با گیربکس دستی ۵ حالته شتابی معادل ۱۰ ثانیه و سرعتی بالاتر از ۱۷۰ کیلومتر در ساعت را در بعد فنی خود دارا می باشد .

به دلیل وجود سیستم مولتی پلکس و استفاده از سیم کشی ایبولایزر این موتور آپشن های بیشتری نسبت به مدلهای قدیمی تر خود دارد که این آپشن ها هم در بخش فنی موتور مثل مانیتورینگ اعلام وضعیت خودرو ، هشدار ضربه و ترمزهای ABS و EBD قابل مشاهده و استفاده است هم درقسمت داخلی و بخش امکانات رفاهی راننده و سرنشین آپشن هایی مثل سنسور دنده عقب یا سیستم برف پاک کن خودکار ، اعلام پنچری و هشدار باز بودن درب از جمله امتیازات بهره گیری از این موتور روی خودروهای ۲۰۶ می باشد .

گفتنی است برخی از این امکانات در کشور ما به دلیل سیاستهای خاص ایرانخودرو و تحریم های پژو فرانسه روی خودروهای مورد استفاده این موتور بکار گرفته نشد .
میانگین مصرف شهری موتور ۲۰۶ تیپ ۲، ۹ لیتر و در خارج از شهر ۵ لیتر می باشد که برهمین اساس در کاتالوگ آن متوسط مصرف ترکیبی ۴/۶ لیتر درج شده است . حجم این موتور ۱۳۶۰ سی سی و میزان گشتاور آن ۱۱۸ نیوتن بر متر تخمین زده شده است .

مزایا و معایب موتور ۲۰۶ تیپ 

موتور XU3 در یک جمله کوتاه یک موتور بنزینی ۴ سیلندر نسبتا کم مصرف و پرشتاب است این موتور در گروه خانواده موتورهای پژو به عنوان یک موتور کوچک و کم حجم شناخته می شود . موتور ۲۰۶ تیپ ۲ توانست به کمک همین ویژگی ها و البته جذابیت هایی که در طراحی اتاق و سایر آپشن های خودروی آن به کار گرفته شد در مقطعی کوتاه لقب یکی از خودروهای پرفروش اروپا در سدان هاچ بک ها را به خود اختصاص دهد .

در کشور ما هم استقبال از این موتور و خودرویی که با این پیشرانه عرضه می شد و تا امروز هم عرضه می شود کم نظیر و دربرخی پارمترها بی نظیر و حتی صاحب رکورد محسوب می شود .

موتور ۲۰۶ تیپ ۲ نسبت به هم خانواده های خود مزیت هایی هم دارد که از جمله آنها می توان به وجود کاتالیزور و سنسور اکسیژن جهت کنترل سوخت و ساز و تصفیه گازهای خروجی اشاره کرد که برای اولین بار در محصولات تولید ایرانخودرو روی این موتور نصب و روانه بازار گشت .
به کمک همین ابزار موتور ۲۰۶ تیپ۲ توانست خیلی زودتر از هم رده های خود نشان یورو۴ کنترل آلایندگی را ازآن خود نماید و نظر مساعد سازمانهای محیط زیست محور ناظر برفعالیتهای صنعتی را جهت ادامه تولید جلب نماید .

سیستم مولتی پلکس و دسته سیمهایی که با نصب ایبولایزر قدرت هوشمندانه ای به موتور و توان مضاعفی جهت کنترل و هماهنگی تمام بخشهای خودرو به این موتور می داد ازجمله دستاوردهایی بود که کارخانه پژو برای اولین بار روی موتور این خودرو تست کرد و با موفقیتی که در بکارگیری آنها کسب نمود آنها را به سایر محصولات خود هم تزریق نمود .

موتور خودرو
موتور خودرو

مزیت سبک بودن موتور ۲۰۵ تیپ ۲

حجم کمتر و سبکی موتور ۲۰۶ تیپ ۲ این امکان را برای طراحان خودروی پژوی ۲۰۶ فراهم نمود تا با طراحی سیستم جلوبندی فشرده و جمع و جورتر توان مقاومتی این خودرو را درمقابل استهلاک و فرسودگی قطعات جلوبندی و زیربندی این موتور افزایش دهند .

دسته موتورهای ۲۰۶ تیپ ۲ با اینکه از نظر وزن و حجم کمی کوچکتر از دسته موتورهای تیوفایو و یا حتی دسته موتورهای XU7 طراحی و ساخته شده اند و از نظر شکل و قیافه دقیقا همان حالت فیزیکی را دارا هستند اما به دلیل همین ویژگی مورد اشاره از نظر عمر مفید حداقل ۱۰۰۰ و حداکثر تا ۴۰۰۰ کیلومتر کارایی بیشتری از خود نشان می دهند . طبق ۲۰۶ ، سگدست ها و پلوس ها و سیبک ها هم از این قاعده مستثنی نیستند

شاید از همین روست که هنوز بعد از گذشت دو دهه از تولید خودروی ۲۰۶ تیپ ۲ کارشناسان و مشاوران بازار خرید و فروش خودرو از این ماشین به عنوان یکی از گزینه های پیش روی مشتریان خود با ویژگی هایی مثل یک ماشین کم استهلاک و راحت و دوست داشتنی یاد می کنند .

یادآوری این نکته در اینجا لازم است که ویژگی های مورد اشاره مربوط به خودروهای صفرکیلومتر و نو هست نه ماشینی که یکی دو دهه از عمر خود را پشت سرگذاشته و متاسفانه هنوز به دلایل بیشماری که خارج از حوصله این بحث است در بازار کشور ما دست به دست می شود .

این مطلب را از این جهت گوشزد کردیم که متاسفانه دیده شده است برخی دلالان و واسطه های بازار خرید و فروش خودرو یک خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل سال ۱۳۸۴ یا ۱۳۸۵ را با این دلیل وبرهان که موتور این خودرو ساخت کشور فرانسه است و جزو تولیدات سالهای اول ایرانخودرو است با قیمتهایی نه چندان متناسب و درشان چنین خودروهای کارکرده ای به مصرف کننده عرضه می کنند .

قدیمی بودن موتور ۲۰۶

موتور ۲۰۶ تیپ ۲ مثل هر موتور دیگری عیب ها و کمبود هایی هم دارد اما مهمترین عیب این موتور این است که مثل اغلب موتورهای مورد استفاده در خط تولید ایرانخودرو از نظر خط تولید موتورهای روز دنیا این موتور با شکل و شمایل فعلی که از نسل ابتدایی تولید خود تغییر چندانی به خود ندیده است از رده خارج است .
این بزرگترین عیب موتور ۲۰۶ تیپ ۲ است که به تنهایی می تواند تمام مزایای آن را از بین برده و این موتور و حتی خودروی متعلق به آن را به ته جدول بازار خودروها بفرستد .
این موتور هم مثل موتورهای XU7 مشکل واشرسوزی ، روغن ریزی و درنهایت لق شدن پیستون ها و یا خورد شدن آنها را همراه خود دارد .

بدنه پایین موتور از جنس آلومینوم ناخالصی است که امروزه به دلیل مقاومت کم و انتقال بالای حرارت از این آلیاژ کمتر در موتورهای روز دنیا استفاده می شود .
سرسیلندر موتور ۲۰۶ تیپ۲ هم از نظر فنی و شاخص های استاندارد روز صنعت خودرو مدل به روز و چندان قابل دفاعی نیست . در این سرسیلندر ها هم مانند سایر موتورهای نسل سوم پژو هیچ فکری برای تقویت سوپاپ ها و یا خنک کاری مدار روغن و آب نشده است .
واشرسرسیلندرها کاغذی و شباهت بسیاری به واشر سرسیلندر XU7 دارند .

13 نظر برای “بررسی موتور ۲۰۶ تیپ ۲

  1. سید محمد میگوید:

    من برج ۲ پارسال ازتون موتور خریدم خداروشکر راضی ام ایشالله که موفق باشین

    • پیمان میگوید:

      بنظر من ۸۲ تیپ ۲ بی نظیره وخیلی جاها از ۴۰۵ سرتر هست ومن راضی ام‌ ازش بعد ۸ساله که دقیق وعالی کار کردن سه بار واشر زد که در اخر سرسیلندر لازم شد اما هنوز دمای موتور بالا میره تمام مدار گردش اب درسته ولی ایراد هنوز رفع نشده چرا؟؟
      سپاس

  2. شهرام میگوید:

    سلام ،اگر بلوکه سیلندر این موتور سوراخ شود میشه با استفاده از چسب خمیری ویکون بر طرفش کرد.

    • یدک خواجه میگوید:

      سلام
      موارد ترمیمی مثل چسب و جوش آرگون بستگی به وضعیت و مقدار خرابی سیلندر و نظر مکانیک دارد.
      در هر صورت توجه داشته باشید تعمیر و یا ترمیم سیلندر امری موقتی و بسیار ریسک پذیر خواهد بود .

    • Ali میگوید:

      سلام. من همین مشکل رو داشتم که باعث شد بلوک سیلندر نو بخرم که در سال ۱۴۰۱ حدود ۵میلیون قیمتش هست و با هزینه جمع کردن موتور حدود ۲۰ تومن هزینه برمیداره چون باید تمام قطعات موتور تعویض بشه حتی اگه سالم باشن. هرچه سریعتر باید جهت رفع مشکل اقدام کرد. با چسب مشکل برطرف نمیشود.اگه زودتر جلوشو بگیری با جوشکاری میشه حلش کرد وگرنه موجب ترک خوردن بلوک سیلندر میشه که باید کلا عوض بشه.

  3. آیت الله خوشناموند میگوید:

    با سلام.بنده سالهاست در شرکت سایپامشغول به خدمت هستم.اما بیشتر خودروهای برادران خودم در شرکت ایران خودرو،مورد پسندم هستن.الان یه ۲۰۶تیپ ۲ مدل ۱۳۸۳ دارم وسالهاست ازش استفاده میکنم وواقعا بسیار بسیار راضی هستم.البته هر خودرویی عمر مفیدی دارد وبایستی با بالا رفتن عمر خودرو از مانور دادن های بیمورد وهمچنین بار اضافه بر خودرو کاست.پزو تیپ ۲بهترین انتخاب برای خانواده ۳نفری ایرانی است

  4. امیررضا میگوید:

    سلام استپ موتور ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۸۶ کجا قرار داره نمیتونیم پیدا کنیم

    • یدک خواجه میگوید:

      سلام
      همه استپر موتورها در قسمت بالای موتور قابل مشاهده و در دسترس هستند

  5. پیمان میگوید:

    بنظر من ۸۲ تیپ ۲ بی نظیره وخیلی جاها از ۴۰۵ سرتر هست ومن راضی ام‌ ازش بعد ۸ساله که دقیق وعالی بوده اما سه بار واشر زد که در اخر سرسیلندر لازم شد اما هنوز دمای موتور بالا میره تمام مدار گردش اب درسته ولی ایراد هنوز رفع نشده چرا؟؟
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *