سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲

سیلندر 206 تیپ 2

سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲

سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ مثل سیلندر سایر خودروها پایین ترین قسمت موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ است که البته تیپ های ۱ و۳ هم ازهمین سیلندر و همین موتور برخوردار هستند .

سیلندرها به تنهایی چون تنها یک محفظه و پوسته برای موتور و قطعات درون آن محسوب می شوند به هنگام ارزیابی کیفی و فنی بیشتر به جنس آلیاژ بکار رفته در آن دقت می شود .

نکته فنی دیگری که در ارزیابی کیفی یک سیلندر مهم و موثر است اندازه دهانه بوشها و صاف و یک دست بودن سطح روی سیلندر است .

در این مقاله یدک خواجه قصد دارد ضمن معرفی کامل سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ از زوایای گوناگون آن را تشریح کرده و به مخاطبین عزیز بشناساند .

تاریخچه طراحی و ساخت سیلندر

ظاهرا آنچه که از تاریخ صنعت خودروسازی در اختیار ما قرارگرفته است اطلاع دقیقی از نحوه پیدایش و طراحی اولین سیلندر ویا سازنده و طراح آن در دست نیست اما آنچه که مسلم است طراحی و اجرای این سیستم قدمتی بیش از اختراع اتومبیل و در حدود سیصد سال دارد .

براساس آنچه از تاریخ صنعت دنیا مشهود است ظاهرا به طور رسمی اولین سیلندر با تولید اولین موتوربخار در سال ۱۷۶۹ میلادی کار خود را شروع کرده است .

اولین سیلندر شامل یک سیلندر و یک پیستون بود که به وسیله یک چرخ مکانیکی پیستون را در دهانه سیلندر بالا و پایین می کرد .

امروزه سیلندرهای متعدد و متنوعی بسته به نوع و قدرت موتور در هر دستگاه حرکتی وجود دارد و جالب اینکه با این همه خلاقیت و تنوع در طراحی و ساخت موتورهای بزرگ و کوچک همه آنها بلااستثنا از سیلندر در قسمت پایین خود بهره می برند.

در واقع هنوز جایگزینی برای سیلندر که بتواند بهتر از این محفظه فلزی حرکت عمودی پیستونها و حرکت چرخشی میل لنگ را میزبانی نماید طراحی و تولید نشده است .

سیلندر 206 تیپ 2
سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲

جنس بدنه سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲

سیلندرها به دلیل قرارگرفتن میل لنگ در پایین خود و پیستونها در درون خود که با سرعت و قدرت زیادی در بوشهای سیلندر بالا و پایین می شوند نیاز دارند که از جنس مقاومی ساخته شوند .

سیلندرهای ابتدایی که ساخته می شد از جنس چدن بود که تقریبا از مقاوم ترین آلیاژهای ممکن برای ساخت این قطعه محسوب می شود اما بعدها به دلایلی چون کاهش وزن موتور و کمک به سیستم خنک کننده موتور جنس سیلندر را از آلیاژهای سبکتری مثل آلومینوم ساختند . اما سیلندرهای سبکتر معایبی هم داشت .

یکی از بزرگترین معایب سیلندرهای آلومینومی سوراخ شدن و ترک برداشتن بدنه سیلندر دراثر تحمل فشار پیستون ها و یا حرارت زیاد موتور و یا نشت مداوم آب است . اخیرا خودروسازان دوباره در طراحی بدنه موتور جنس سیلندر آن را از چدن انتخاب می کنند تا بیشترین بازدهی را داشته و البته مقرون به صرفه تر باشد چون به هرحال فلزهای سبک تری مانند آلومینوم از نظر قیمتی گرانتر از فلزهای سنگین تری مثل چدن هستند .

جنس سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ از آلومینوم است این درحالی است که سیلندرهای بعدی که برای موتورهای تیپ ۵ ساخته شد از جنس چدن هستند و این امر به دلیل همان مواردی است که در بالا به آن اشاره شد .

وزن ، ابعداد و شکل ظاهری سیلندر

سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ به تنهایی و اصطلاحا به صورت لخت وزنی حدود ۳۲ کیلوگرم دارد . این سیلندر از چهار دهانه یکپارچه جهت قرارگیری پیستونها تشکیل شده است و هنگام اتصال به سرسیلندر روی سطح آن به وسیله یک واشر سرتاسری که به آن واشر سرسیلندر می گویند پوشانده می شود .

قسمت پایینی سیلندر محل قرارگیری میل لنگ است که به وسیله حلقه هایی که به آن کپه می گویند در محل خود نصب می شود . هر دو سر میل لنگ از جایگاه های دایره ای شکل جلو و عقب سیلندر بیرون می زند . اطراف این بیرون زدگی به جهت جلوگیری از نشت روغن به بیرون کاسه نمدهایی قرارمی گیرد که به آنها کاسه نمدهای عقب و جلوی میل لنگ یا کاسه نمد عقب و جلوی موتور می گویند .

ارتفاع سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ از طرف جلوی موتور کمتر از ۳۰ سانتیمتر و در طرف عقب موتور کمتر از ۴۰ سانتیمتر می باشد .

طول این سیلندر حدود ۴۵ سانتیمتر است .

در اطراف سیلندر سوراخهای رزوه دار کوچک و بزرگ متعددی دیده می شود که هر کدام ازآنها مربوط به جای پیچی است که یکی از قطعات اطراف موتور را به بدنه سیلندر متصل کرده و در محل خود نگه می دارد .

سیلندر 206 تیپ 2
سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲

محتویات داخل و اطراف سیلندر

همانگونه که پیشتر اشاره شد در سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ قطعات مهمی مثل میل لنگ ، شاطون ، یاتاقان و رینگ و پیستون قرار می گیرد .

در اطراف بدنه سیلندر هم قطعات مهم دیگری مثل کارتل که محفظه ای برای جمع شدن روغن موتور است و درقسمت پایین سیلندر قرار می گیرد یا اویل پمپ که درواقع پمپ روغن است و روی بدنه سیلندر نصب می شود وجود دارند . از قطعات مهم دیگر اطراف سیلندر می توان به فیلتر روغن ، شیلنگهای آب و روغن ، گیربکس ، فلایویل و دینام و استارت اشاره کرد .

در بخش مقالات سایت یدک خواجه هر کدام از این قطعات را به تفسیر شرح خواهیم داد .

ویژگی های فنی و کیفی سیلندر

مهمترین و حساس ترین قسمت یک سیلندر دهانه بوشهای سیلندر است که پیستون ها در این دهانه ها با فشار میل لنگ وشاطون بالا و پایین می شوند .

به جهت اینکه مایع روغن درون بوشها که برای نرم و روان روی پیستون استفاده می شود از سطح بالای سیلندر به بیرون نشت نکند دهانه بوشهای سیلندر باید دقیقا اندازه قطر پیستون ها باشد اهمیت دقت این اندازه در حد میکرومتر است ضمن اینکه هر چهار دهانه باید دقیقا به یک اندازه و با حداکثر اختلاف .۲ میکرومتر باشند تا فشار یا به اصطلاح کمپرس موتور در روی تمام سیلندرها یکسان و هم اندازه باشد .

عدم وجود خوردگی یا خراش و بریدگی روی سطح باریک سیلندر از فاکتورهای مهم دیگر یک سیلندر درجه یک است این سطح به این علت که با واشر سرسیلندر پوشانده می شود و سطح تماس نیم موتور پایین با قسمت بالای موتور است اهمیت ویژه ای دارد چراکه اگر باعث شود واشرسرسیلندر دقیقا روی سطح سیلندر ننشیند و این سطح حتی به اندازه یک میکرومتر آزاد باشد مایع خنک کننده موتور از زیر واشر به درون محفظه سرسیلندر و اطراف بدنه موتور نشت کرده وضمن سوختن زودهنگام واشرسرسیلندر باعث مخلوط شدن مایعات آب و روغن در محفظه سیلندر و خرابی رینگ و پیستون و سایر قطعات درون موتور می شود .

سیلندر 206 تیپ 2
سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲

مراحل قانونی تعویض سیلندر

برای تعویض سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ ابتدا مالک خودرو به همراه مدارک هویتی خود و خودرو به دفاتر پلیس راهور مستقر در نزدیک ترین مرکز شماره گذاری محل سکونت خود مراجعه کرده و با بازدید اولیه برگه معرفی نامه درخواست سیلندر را از مرکز مربوطه دریافت می نماید.

با ارائه این برگه به فروشگاه یدک خواجه به همراه تصویر مدارک اشاره شده درفاصله بین سه تا پنج هفته سیلندر شماره شده از ایرانخودرو از طرف فروشگاه به مالک خودرو تحویل می شود بعد از نصب سیلندر روی خودرو مالک می بایست مجددا جهت تایید سیلندر جدید به مرکز شماره گذاری مربوطه مراجعه کرده و با ارائه به فاکتور خرید معتبر که بعدا فروشگاه برای ایشان ارسال خواهد نمود شماره سیلندر جدید را تایید نماید .

شایان ذکر است که تمام مراحل اداری ذکر شده تنها در دو روز کاری و با صرف وقتی کمتر از ۴ ساعت انجام خواهد شد پس نگرانی بابت صرف وقت زیاد و درگیر شدن با مراحل دست وپا گیر اداری وجود ندارد .

سیلندر خام در بازار آزاد

قابل توجه مشتریان عزیز فروشگاه یدک خواجه نمونه خام سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ به صورت آزاد و بدون شماره گذاری موجود است که البته با نامه رسمی کارخانه و تاییدیه دادگستری جهت عرضه وفروش در اختیار مشتریان محترم قرار می گیرد تا مالکینی که به هردلیل از جمله مشکل در انتقال سند و یا عجله در تعمیر خودرو فعلا توانایی یا تمایل به طی روال اداری اشاره شده را ندارند می توانند با تهیه آن و نصب روی خودرو در زمان دلخواه خود به مرکز مربوطه مراجعه کرده و روال اداری حک شماره را طی نمایند .

توجه داشته باشید سیلندرهای نو فاقد شماره موتور هستند و در صورت نصب روی موتور در هنگام تعویض پلاک و بازدید کارشناس مربوطه در صورت تشخیص کارشناس مبنی بر ” فاقد شماره فابریک کارخانه ” خودروی مذکور تعویض پلاک نخواهد شد و خرید و فروش و انتقال رسمی آن ممکن نمی باشد .

 سیلندرهای فروش آزاد ضمن داشتن قیمت بالاتر نسبت به سیلندرهای سفارش ایرانخودرو چون خام و فاقد شماره می باشند مالک محترم بعد از نصب و اخذ مجوزات مربوطه یک بار دیگر مجددا جهت حک شماره ، سیلندر را باید از روی خودرو باز کرده و بعد از شماره گذاری مجددا نصب نماید لذا پیشنهاد اول فروشگاه یدک خواجه برای همه مشتریان روش اول و ثبت و سفارش سیلندرهای شماره شده ایرانخودرو می باشد .

محل قرارگیری پلاک موتور روی سیلندر

در سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ محل قرارگیری پلاک حاوی شماره موتور در طرف فیلتر روغن و بالای آن به صورت یک پلاک باریک افقی با سطحی صاف و صیقلی می باشد روی این پلاک یک سری اعداد و حروف لاتین در دو سطر زیرهم وبا فاصله از همدیگر حک شده است که شماره اصلی موتور شماره ۱۱ رقمی است که به صورت جداگانه در قسمت سمت راست سطر دوم روی این پلاک درج شده است . این شماره ۱۱ رقمی در برگه سبز سند خودرو و پشت کارت خودرو هم درج شده است که باید با شماره درج شده روی سیلندر مطابقت کامل داشته باشد .

سیلندر 206 تیپ 2
سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲

نشانه های خرابی سیلندر

سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲ همانگونه که اشاره شد به واسطه جنس آلومینومی خود به مرور زمان براثر حرارت ، رطوبت و یا ضربه دچار شکستگی ، ترک و یا خوردگی می شود .

گاهی این ترکها کم و جزئی هستند که به توصیه مکانیک و جهت صرفه جویی در هزینه تعویض آن را جوش می دهند اما اگر سوراخ یا ترک به گونه ای باشد که قابل ترمیم نباشد و یا اینکه ترمیم آن مقرون به صرفه نباشد به این معنی که احتمال خراب شدن دوباره پس از مدت کوتاهی برود بهتر آن است که با خرید و تعویض یک سیلندر نو خیال خودتان را راحت کنید و بیشتر از یکبار هزینه بالا وپایین آوردن موتور خودرویتان را نپردازید .

در صورت تعویض ، سیلندر کهنه را چه کنیم ؟

سیلندر کهنه خودروی شما به این علت که حاوی شماره موتور می باشد یک سند رسمی برای خودروی شما محسوب می شود درواقع مدرک اثبات اصالت خودروی شما همین سیلندر است که روی آن شماره ای درج شده که این شماره در سند خودرو و پشت کارت خودرو درج شده است پس این قطعه را نمی توانید به دوست یا مکانیک خود هدیه دهید ضمن اینکه هنگام بازدید سیلندر تعویضی ممکن است پلیس راهور قصد رویت سیلندر دست دوم و کهنه را داشته باشد البته نهایتا این سیلندر متعلق به شماست و تنها کاری که می توان با آن کرد این است که بعد از معدوم کردن شماره روی آن این قطعه را به عنوان ضایعاتی بفروشید .

 

سیلندر 206 تیپ 2
سیلندر ۲۰۶ تیپ ۲

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× سوالت رو در واتساپ بپرس !